Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Uppvidinge

Kreativitet på Alstermoskolan

Publicerat torsdag 5 februari 2015 kl 06.37
" Det betyder jättemycket att vi får ha skolan kvar"
(1:46 min)
Cayenne Koch, Naval Abdulahi, Tindra Engdahl, Natalia Malecka och Tuva Bergström.
1 av 2
Cayenne Koch, Naval Abdulahi, Tindra Engdahl, Natalia Malecka och Tuva Bergström.
Alla utrymmen används till klassrum. Här en förberedelseklass för nykomna barn.
2 av 2
Alla utrymmen används till klassrum. Här en förberedelseklass för nykomna barn.

På Alstermoskolan i Uppvidinge är runt hälften av eleverna nu asylsökande barn. Elevantalet har fördubblats. Nu väntar alla på skolan otåligt på de utlovade modulerna som ska ge fler klassrum - under tiden är det kreativitet som gäller, och det gör vi bra, säger rektorn. 

– Något specialtrick tror jag inte vi har, utan det är viljan att göra något och att vi samarbetar hela skolan, säger rektorn Rolf Bonnevier. 

I dagsläget har skolan cirka 130 elever. Den har drygt 160 om man räknar in de asylsökande barn som går i skolan i grannbyn Älghult, på grund av platsbristen här, och som också ska gå i skolan i Alstermo när modulerna kommit på plats i april.

Antalet elever har fördubblats tack vare alla barn från andra länder. Skolan och orten har levt upp, säger Lisette Bergquist, en av lärarna.

– Det är en skola som periodvis varit nedläggningshotad och det betyder jättemycket att vi får ha skolan kvar, det är viktigt för hela samhället.

Eleverna Natalia Malecka och Naval Abdulahi är båda nöjda med sin skola:

– Det är väl lite så att de inte kastar snöbollar på rätt ställen och så, men det funkar ganska bra, man är vänlig mot de nya, det funkar bra, säger Natalia Malecka.

– Jag tycker det är trevligt med alla folk, säger Naval Abdulahi.

Men det finns så klart baksidor med att Alstermo, som liten ort, har så stort asylmottagande. Skolan är knökfull minst sagt. Alla utrymmen som finns har tagits i anspråk till klassrum och det ställs stora krav på personalen för att få med de barn som nyss kommit hit från flera olika länder, samtidigt som de svenska barnen inte ska behöva stå tillbaka.

Vi måste verkligen tänka utanför boxen hela tiden och vara flexibla, säger Åsa Citrohn, lärare i förskoleklassen, där hälften av barnen är asylsökande.

– Man jobbar jättemycket med bilder, med material man kan ta i, och lek. Man ska inte underskatta leken som pedagogik, utan man lär dem när de har roligt.   

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".