Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
#Tränaklokt

Läkarens tre bästa tips på hur barn kan träna klokt

Publicerat tisdag 17 februari 2015 kl 16.19
"Växande skelett tål inte belastningen"
(0:58 min)
Leif Swärd
Leif Swärd. Arkivfoto: TT

Leif Swärd, idrottsläkare som jobbat med landslagsfotboll och opererat många elitidrottare och unga, delar Idrottskliniken i Växjös bild om att allt fler unga får problem när de tränar.

Följ vår rapportering om skador hos unga idrottare här.

Leif Swärd, som opererat flera elitidrottare och unga som fått skador i samband med träning, har tre viktiga saker att skicka med till dig som förälder och tränare inom idrotten i Kronobergs län:

  • Träna inte för hårt när kroppen växer som mest.
  • Ersätt den träningen i så fall med teknikträning ibland där inte kroppen överbelastas.
  • Se till så att barnen håller på med olika former av träning, alltså motsatsen till ensidig träning.

Belastningsskador bland unga idrottare ökar i länet säger personal på Idrottskliniken i Växjö. Idag kommer barn i 10-årsåldern in för att få hjälp med sina skador. I vissa fall är barnen till och med ännu yngre. 

Förbundskaptenen Fredrik "Fidde" Rosengren tycker vuxna styr barns träning för mycket och efterlyser mer kreativitet.

Kolla in flera av länets idrottsstjärnor om hur viktigt det är att träna klokt här

Gör din röst hörd om unga idrottares skador! Har dina barn erfarenheter av detta? Vems är ansvaret och hur kan man träna klokare? 

Mejla nyheter.kronoberg@sr.se, ring vår insändartelefon 0470 - 72 60 90 eller använd hashtaggen #tränaklokt

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".