Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kronoberg

Lång väntan på ersättning efter datahaveri hos Swedbank

Uppdaterat torsdag 3 december 2015 kl 08.46
Publicerat torsdag 3 december 2015 kl 07.44
"Det är bara fortsatt tystnad från Swedbank"
(1:21 min)
Jan Petersson sitter framför en gul vägg med ett papper i handen.
Jan Petersson. Foto: Martina Sandström/Sveriges Radio

Efter ett stort datahaveri i somras hos Swedbank lovade banken att ersätta alla kunder som drabbats. Men Jan Petersson från Öja har nu fått vänta på ersättning i över fem månader.

Miljontals bankkunder kunde varken betala med kort, ta ut pengar eller använda internetbanken när Swedbank i juni drabbades av ett stort datahaveri. Men trots att Swedbank då lovade att de drabbade kunderna skulle få ersättning, har det inte varit så lätt att få det.

Jan Petersson, från Öja utanför Gemla, är en av dem som drabbades av bankens datahaveri. Han var i Norge och köpte en bil men fick problem vid landsgräsen mellan Norge och Sverige då han på grund av bankhaveriet inte kunde betala tullavgiften för bilen. Varken kortet eller internetbanken fungerade.

Jag förstod nästan på en gång att det kunde vara ett tekniskt fel eftersom jag visste att jag hade pengar på kontot"

Jan fick till slut lifta till Karlstad och där möta upp en bekant som kunde låna ut pengar till honom för tullavgiften.

– Det är väldigt frustrerande, man tror ju att saker och ting ska fungera och det kändes nästan som om man var medellös.  

Jan fick skjuts tillbaka till landsgränsen igen, så att han kunde hämta sin bil och sin nyköpta bil på släp. 

Väl hemma tog han kontakt med Swedbank. Men fem månader senare har han fortfarande inte fått någon ersättning eller ens ett besked trots att han både har ringt telefonsamtal och lämnat in en skrivelse över händelsen. 

– De kunde ju åtminstone ringa och ge mig besked. Det är bara fortsatt tystnad och det är ju rätt tråkigt, säger Jan. 

Claes Warrén är presskontakt på Swedbank och han säger att det i normalfallet inte borde ta så lång tid att få ersättning.

– Det här borde vara ganska lätt att avgöra, fem månader låter som en väldigt lång tid.

Efter att P4 Kronoberg uppmärksammat det här har Swedbank nu hört av sig till Jan Petersson.

Uppdaterat: Jan Petersson har nu fått besked av Swedbank gällande ersättning.

Vi har sökt Swedbank som inte vill kommentera ärendet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".