Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Näthandel

Rätt till ersättning om julklapparna inte kommer i tid

Publicerat onsdag 23 december 2015 kl 13.36
Hör Bosse Lång på Konsumentverket
(0:55 min)
Paket på Posten. Foto: Janerik Henriksson/Scanpix
Foto: Janerik Henriksson/Scanpix

Har du beställt en julklapp på nätet med löfte om att få varan före jul, men sedan ändå inte fått paketet till i dag? Då har du rätt till ersättning för merkostnader.

– Det man kommit överrens om är det som gäller. Har de förbundit sig att leverera till ett visst datum då har de också skyldighet att följa det, säger Bosse Lång, konsumentvägledare på Konsumentverket.

Hela din släkts välbefinnande kanske bygger på att du får julklapparna i tid

Om man beställt en vara på nätet och sedan inte fått den före jul som avtalat, kan man gå till ett annat företag och köpa en motsvarande vara och sedan få ersättning för den eventuella merkostnad detta inneburit.

Bara man kan bevisa att man lidit ekonomisk skada av att företaget man beställt varan av på nätet inte följt sitt avtal.

– Får man inte julklapparna i tid så har man enligt lagen rätt att göra ett täckningsköp, alltså handla på något annat ställe och sedan få ut mellanskillnaden för det man betalat, säger Bosse Lång.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".