Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Vinter

Låt inte vinterkylan hindra träningen

Publicerat onsdag 6 januari 2016 kl 09.20
"Vi klarar av att vara utomhus"
(1:39 min)
Daniel Strandberg står utomhus klädd för träning
Daniel löptränar gärna även på vintern. Foto: Alexander Jungå/Sveriges Radio

Många låter vinterkylan sätta stopp för utomhusträningen i tron om att det är farligt. Men det behöver bli ganska många minusgrader innan hälsan tar skada om man är fullt frisk enligt Daniel Strandberg som är personlig tränare.

Är det inte kallare än tio minusgrader ute brukar kroppen klara träning fint utan hälsorisker menar han. Kroppen är helt enkelt en kämpe.   

– Jag försöker få till utomhusträning, framförallt löpning, även nu vintertid. Då är det ju skönt om du kan göra det på lunchen så du får lite ljus. Jag kan också tycka att det är motigt när det är mörkt.   

Strunta i lager på lager

Den isiga vinterkylan kanske slår emot dig när du kikar ut genom dörren för ett träningspass. Det är vanligt att man frestas att klä på sig lager efter lager med diverse tjockare tröjor. Men det bästa är att utrusta sig som om det vore 10 grader varmare än vad siffran visar på termometern.

– För det är ungefär det som det egna arbetet sedan kommer göra. Såvida du är igång och springer, kanske inte om du promenerar.

Daniel tror att de flesta egentligen klär sig för varmt. Han nöjer sig med en underställströja, ovanpå det en t-shirt, och sedan något vindtätt. Just med händerna och halsen är det där det är lättast att reglera värmen. Se till att du lätt kan öppna upp lite. Det kan vara bra att till exempel undvika polokrage. Att hålla sig torr är också viktigt.

– Vissa lägger plastpåsar i skorna för att undvika bli blöta och nedkylda. 

Unna dig längre uppvärmning

Du måste se till att få upp kroppens idealtemperatur ordentligt innan du ger dig iväg. Annars är risken stor för skador. Speciellt vid högintensiv träning. Kylan gör ofta att den vanliga uppvärmningstiden, cirka 10 minuter, inte blir tillräcklig. Daniel tycker att du ska vara lite bussig och ge dig en längre stund att jobba upp kroppsvärmen.  

– Kanske att det tar lite längre nu för att få en bra blodcirkulation, beroende på hur kallt det är. 

Om du inte är jättevarm kan det vara en idé att strunta i intervallträning. Luftrören är känsliga för kyla. Det bästa sättet är helt enkelt att andas genom näsan. Näsan värmer och fuktar luften. Så länge du klarar dig utan att flåsa för mycket skyddar du luftrören. Det finns även diverse utrustning. Bland annat masker och huvor, om man vill det.   

– Känner du att det är riktigt kallt och att du är orolig för dina luftvägar. Det kan vara astma och allt möjligt annat. Då kanske du ska hålla lägre intensitet.  

Mångsidiga alternativ

Men alla blir kanske inte särskilt lockade av att bege sig ut och köra ett löp-pass i halkan, intensivare gång eller ta en vända i skidspåret. Det finns ett alternativ som Daniel tror kan intressera de flesta och samtidigt erbjuda mångsidig träning: allmänna utegym, som ofta erbjuder lyfta däck, balans, pushups med mera. Ett stor fördel är också: gratis och öppna dygnet runt. 

– Det finns någonting för alla på de utegym som jag har besökt i alla fall.

– Egentligen är det inte så stor skillnad på att träna på vintern och på sommaren. Vi skrämmer oss lite med den där kylan, men vi klarar av att vara utomhus. Jag tror att du måste förstå att du faktiskt mår bättre. Att man inte tränar för att man måste utan hittar det där man tycker är roligt.   

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".