Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kronoberg

Ny lag skärper resenärens rätt till ersättning vid försening

Publicerat fredag 1 april 2016 kl 11.32
"Det hade varit bra att kunna vända sig till Trafikverket med ytterligare krav"
(1:02 min)
Ett SJ 2000-snabbtåg vid en perrong.
Ett stillastående, eller inställt tåg ger nu mer pengar tillbaka per minut, enligt den nya lagen om reseersättning. Foto: Stefan Nilsson/SJ

I dag börjar den nya lagen om reseersättning i kollektivtrafiken att gälla. Lagändringen ger resenärer på tåg och bussar rätt att få mer pengar tillbaka vid förseningar. Thomas Nilsson, trafikdirektör på länstrafiken Kronoberg, tycker att Trafikverket och inte länstrafikbolagen ska kunna krävas på en större andel av biljettpengarna.

Från och med 1 april gäller den nya lagen om ersättning till de som reser kollektivt. Lagen Stärkta rättigheter för kollektivtrafikresenärer ger resenärerna rätt att få mer biljettpengar tillbaka vid kortare förseningar.

Om bussen eller tåget blir mer än 20 minuter försenat har en numera rätt att få halva biljettpriset tillbaka. Är förseningen över en timme ska en få hela biljettpriset i återbetalt.

Reseersättning ska också ges för alternativ transport med exempelvis taxi eller egen bil i samband försening eller inställd resa.

50 procent av alla tidsförseningar kommer från infrastrukturen och då hade det varit bra att kunna vända sig till Trafikverket med ytterligare krav

Thomas Nilsson, trafikdirektör på länstrafiken Kronoberg tycker det är bra att resenärernas rätt stärks. Men han är samtidigt kritisk mot resegarantins nya utformning.

– Man har inte kopplat in en regressrätt i den, det vill säga att vi kan gå vidare med våra krav mot någon annan. För trots allt är det så att 50 procent av alla tidsförseningar kommer från infrastrukturen och då hade det varit bra att kunna vända sig till Trafikverket med ytterligare krav, säger han.

Förra årets betalade länstrafiken Kronoberg ut 350 000 kronor i reseersättning till resenärerna.

Nu räknar Thomas Nilsson med att den siffran kommer att fördubblas till nästa år.

FAKTA: Stärkta rättigheter för kollektivtrafikresenärer

2015 betalade länstrafiken ut totalt 350 000 kronor i reseersättning i 3200 ärenden i länet. Med den nya lagen väntas ersättningssumman fördubblas.

Ersättning med 50 procent av biljettpriset ska ges vid mer än 20 minuters försening.

Vid mer än 40 minuters försening gäller 75 procent av biljettpriset, och vid mer än en timmes försening ska hela biljettpriset återbetalas.

Ersättning ska också ges för alternativ transport med till exempel taxi eller egen bil i samband med förseningar eller inställda tåg.

Transportörens ansvar vid förseningar ska gälla oavsett vad de beror på. Det går inte att frisäga sig från ansvaret genom att hänvisa till så kallat Force majeure.

De nya bestämmelserna gäller resor med tåg, spårväg, tunnelbana och buss.

En transportör ska inte kunna använda resevillkor som är till nackdel för resenärerna i jämförelse med lagen.

Resenärer med periodkort har rätt att säga upp sitt avtal om trafikutbudet ändras.

Källa: Lagen om Stärkta rättigheter för kollektivtrafikresenärer

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".