Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Växjö

Ett steg närmare beslut om Fagrabäcksrondellen

Publicerat tisdag 19 april 2016 kl 15.08
Per-Olof Löfberg, trafikplaneringschef.
(1:07 min)
Fagrabäcksrondellen
1 av 2
I de två förslag som går vidare från den externa utvärderingen ska väg 25 och 27 dras förbi trafikplats Fagrabäck på skilda plan. Foto: Tomas Lindberg/ Sveriges Radio
Det som skiljer de två förslagen åt är om väg 27 (mellan rondellerna i mitten) ska gå över eller under trafiklösningen. Foto: Trafikverket/ Växjö Kommun.
2 av 2
Det som skiljer de två förslagen åt är om väg 27 (mellan rondellerna i mitten) ska gå över eller under trafiklösningen. Foto: Trafikverket/ Växjö Kommun.

Nu har en extern granskning gjorts av de alternativ som finns för ombyggnation av trafikplats Fagrabäck i Växjö. Nu har sex alternativ blivit två.

De två aktuella förslagen handlar om att väg 25 och 27 ska dras genomgående på skilda plan och alltså inte gå genom någon rondell. De två förslagen är lika varandra, men det som skiljer dem åt är om väg 27 ska gå under eller över trafiklösningen. Där kan prislappen skilja sig mellan 40-50 miljoner kronor.

– Den externa utvärderingen har kommit fram till samma slutsats som projektgruppen, säger Per-Olof Löfberg, trafikplaneringschef i Växjö kommun.

De här två förslagen är de som innebär den mest omfattande ombyggnationen och enligt konsultföretaget så uppnår inte de andra mer småskaliga alternativen målen för bygget. Det finns förslag som till exempel skulle innebära en mindre påverkan på den omdiskuterade Fyllerydsskogen, men trots det har man valt att gå på den här linjen.

Per-Olof Löfberg säger att om man valde den linje där det inte alls var någon påverkan på naturreservatet skulle man inte få önskad effekt.

– Då skulle vi inte uppnå effekten när det gäller framkomlighet för kollektivtrafik, vi skulle inte lösa problematiken för lokaltrafiken, eller på riksvägarna och vi skulle inte uppnå en högre tillgänglighet och trafiksäkerhet för fotgängare och cyklister till fyllerydsområdet, säger Per-Olof Löfberg.

Nästa vecka ska förslagen tas upp i tekniska nämnden och Per-Olof Löfberg hoppas på att ett slutgiltigt beslut ska klubbas i höst.




Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".