Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kronoberg

Löpcoachens bästa tips inför loppet: Njut och ha roligt

Publicerat fredag 29 april 2016 kl 12.02
"Tycker inte att man ska krångla till det för mycket"
(1:13 min)
Löpcoach Annelie Bohman. Foto: Peje Johansson/Sverigesradio
Löpcoach Annelie Bohman gillar att inspirera och hjälpa andra att hitta glädjen med att springa. Foto: Peje Johansson/Sveriges Radio

Håll ditt eget tempo, dras inte med av andra löpares iver i början av loppet och förbered dig genom att sova och äta bra. Det är några tips från löpcoachen Annelie Bohman för den som ska delta i ett lopp i år.


På söndag är det dags för Växjöloppet, en folkfest som drar både motionärer och vana löpare. Då är det bra att ha koll på både hur man kan förbereda sig inför loppet och vad man bör tänka på efteråt. Det har löpcoachen Annelie Bohman, som i morse gästade P4 Kronoberg.

– En mil är en bra distans att börja med, säger Annelie Bohman, som menar att just milen kan vara en lagom utmaning för den som inte är så van vid större lopp.

För nybörjaren kan det vara en bra idé att börja träna åtminstone ett halvår före ett lopp, inte minst för att förebygga skador. I övrigt gäller det att ha koll på hållningen när man springer.   

– Den ska vara stolt, bak med axlarna och blicken rakt fram, förklarar Annelie Bohman. Och efter loppet – glöm inte att stretcha!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".