Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Alvesta

Ulvö svängbro – ett industriminne som kan bli turistattraktion

Publicerat måndag 2 maj 2016 kl 11.45
"Brotypen är ovanlig för våra trakter"
(5:03 min)
Ulvö svängbro
1 av 4
Ulvö svängbro med den mekanism kring villken bron kunde svängas ut för att möjliggöra passage av pråmar. Foto: Roger Bergvik / Sveriges Radio
Ingemar Gunnarsson
2 av 4
Ingemar Gunnarsson, historiker vid Linnéuniversitetet, vid före detta Ulvö station. Foto: Roger Bergvik / Sveriges Radio
Semafor Ulvö station
3 av 4
Semafor i Hulevik vid före detta Karlshamn-Vislandas järnväg. Foto: Roger Bergvik / Sveriges Radio.
dykdalb
4 av 4
n av de två så kallade dykdalber på vilka bron vilade i utfällt läge. Foto: Roger Bergvik / Sveriges Radio

Ulvö svängbro vid sjön Åsnen i Alvesta kommun har alla möjligheter att bli en turistattraktion. I alla fall om man frågar historikern Ingemar Gunnarsson vid Linnéuniversitetet.

En för länet helt unik kulturhistorisk konstruktion som kan ses som ett minnesmärke över den tidiga industrialismen i länet finns i södra delen av Alvesta kommun.

Det handlar om Ulvö svängbro, en omkring 20 mer lång bro vid sjön Åsnen, i dag en del av en cykelled, men tidigare belagd med järnvägsräls, berättar Ingemar Gunnarsson, historiker vid Linnéuniversitetet.

– Den har ju varit en del av det som tidigare var Karlshamn-Vislanda järnväg som byggdes på 1870-talet. Svängbron möjliggjorde då att den pråmtrafik som bedrevs på Åsnen kunde fungera. Det var helt enkelt en manuell operation där bron vreds ut på två så kallade dykdalber, alltså stenkonstruktioner, som bron då vilade på när den öppnats. Det här gjordes med handkraft.

Det var också så att personal från en banvaktsstuga i närheten av Ulvö station kontrollerade att bron inte var öppnad inför passage av tåg, berättar han.

Ingemar Gunnarsson menar att svängbron är ett industriminne som är väl värt att bevara.

– Den här brotypen finns ju på många håll i Europa och också i vårt land, men för våra trakter är den tämligen ovanlig. Kunde vi få den att fungera igen så som den gjorde en gång i tiden så skulle det bidra till att göra den till en turistattraktion som härrör från industrialismens genomslag i Sverige.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".