Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kronoberg

Elbolag ber om ursäkt till lurad kund

Publicerat tisdag 10 maj 2016 kl 04.53
"Det här är inte vårt sätt att jobba"
(1:23 min)
En man som talar i telefon i bild.
Ja, sa mannen och ingick ett avtal. Foto: Lars-Peter Hielle/Sveriges Radio

När en kronobergare i 80-årsåldern blev uppringd av energibolaget Storuman Energis säljbolag kände han sig lurad in i ett avtal av en påstridig telefonförsäljare. Nu ber bolaget ursäkt för säljarens beteende.

Energibolagets Storumans säljbolag ringde den 82-årige mannen från Kronoberg. Under samtalet säger mannen ja vid flera tillfällen, men förstår inte att han faktiskt säger ja till ett nytt elavtal.

När säljaren berättar vilka rättigheter 82-åringen har att säga upp avtalet, låter det som att säljaren vänder bort munnen från telefonluren. 

Är det så här det ska gå till?

– Nej för fasiken, säger Nils-Gunnar From som är VD på Storuman Energi.

Vad är det som är problematiskt i det här samtalet som du ser det?

– Jag tycker inte det var en god kontakt mellan kunden och säljaren. Man får ju vara tydlig med vad man har kommit överens om tillsammans.

Nils-Gunnar From är glad att P4 Kronoberg uppmärksammar samtalet. Det är något som är mycket viktigt för företaget att komma till rätt med säger han.

– Hälsa honom och be om ursäkt å mina vägnar och från Storuman Energis vägnar. Det här är inte vårt sätt att jobba tillsammans med våra kunder.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".