Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Telefonförsäljning

"Att bara locka fram ett ja, betyder inte att det finns ett avtal"

Publicerat tisdag 10 maj 2016 kl 10.23
Konsumentverket om vad som gäller vid telefonförsäljning
(3:15 min)
Konsumentverket. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.
Konsumentverket har i flera år drivit ett krav på skriftliga avtal vid telefonförsäljning. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.

Varje år för Konsumentverket in tusentals anmälningar om fall där privatpersoner känner att de har blivit lurade av telefonförsäljare. Men vad är det egentligen som gälle vid köp över telefon? Henrik Örnstedt från Konsumentverket reder ut ångerrätt och avtal.

Konsumentverket har länge drivit att köpavtal över telefon ska ingås skriftligt istället för muntligt för att komma till rätta med problemen. Förra året utredes kravet, men det är fortfarande inte klart om det ska börja gälla.

Tills dess gäller det att använda den ångerrätt som faktiskt finns, förklarar Henrik Örnstedt.

– Är det en tjänst man har köpt, till exempel el- eller telefonabonnemang är det 14 dagar från den dagen man ingått avtal. Är det en vara är det 14 dagar från när man fått varan.

Men för att de 14 dagarna ska gälla måste telefonsäljaren tydligt ha informerat kunden om ångerrätten under säljsamtalet. Annars gäller en förlängd ångerrätt på upp till ett år.

Det är företaget som med inspelningen av samtalet måste kunna bevisa att kunden fått information om ångerrätten och att ett muntligt avtal faktiskt ingåtts.

Telefonförsäljaren ska också vara tydligt med att hen vill sälja något, vad som säljs och till vilket pris, och att kunden har förstått vad som säljs. Annars finns det inte några muntligt avtal.

-- Att bara locka fram ett ja på något ställe behöver inte innebära att det finns något avtal. Ett avtal ska vara en ömsesidig vilja från båda parter. Bara för att man som konsument sagt ja på något ställe, behöver det inte alltid innebära att det finns ett avtal, säger Henrik Örnstedt.

Intresseorganisationen Sveriges Konsumenter vill också ha skriftliga avtal vid telefonförsäljning och att säljare inte ska få ringa upp utan godkännande från kunden, så kallat opt-in.

– Det är alldeles för många som är utsatta och drabbas hårt av aggressiv försäljning. Nu vill det till att tillräckligt många riksdagspartier ställer upp för konsumenterna och visar att de verkligen står på konsumenternas sida, säger generalsekreteraren Jan Bertoft.

FAKTA: SÅ STOPPAR DU KÖPET DU LURADES TILL

Telefonförsäljning

1. Kom ihåg att du har 14 dagars ångerrätt från när du ingår tjänsteavtalet eller har fått varan. Har du inte informerats om ångerrätten under telefonsamtalet är den förlängd upp till ett år.

2. Om du känner dig lurad, be att få lyssna på ljudinspelningen och anmäl ärendet till Konsumentverket. Det är företaget, inte konsumenten, som ska bevisa att det finns ett avtal och att säljaren har informerats om ångerätten. Företaget är också skyldiga att lämna ut inspelningen från samtalet.

3. Om du ångrar ditt köp, använd din ångerrätt skriftligen via mejl eller brev, så att du har bevis på att du har ångrat dig och när.

Källa: Konsumentverket

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".