Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Hovmantorp

Kvarndammskolan berättar om Josés liv i Guatemala

Publicerat torsdag 6 oktober 2016 kl 13.54
José drömmer om att bli mekaniker
(1:15 min)
Barn visar upp foto
1 av 15
Foto: Lars-Peter Hielle/Sveriges Radio
Barn visar upp Guatemalaskylt
2 av 15
Foto: Lars-Peter Hielle/Sveriges Radio
Teckning
3 av 15
Foto: Lars-Peter Hielle/Sveriges Radio
Teckning
4 av 15
Foto: Lars-Peter Hielle/Sveriges Radio
Teckning
5 av 15
Lars-Peter Hielle/Sveriges Radio
Teckning
6 av 15
Foto: Lars-Peter Hielle/Sveriges Radio
Teckning
7 av 15
Teckning
8 av 15
Foto: Lars-Peter Hielle/Sveriges Radio
Teckning
9 av 15
Lars-Peter Hielle/Sveriges Radio Foto: Lars-Peter Hielle/Sveriges Radio
Elev vid dator
10 av 15
Foto: Lars-Peter Hielle/Sveriges Radio
Teckning
11 av 15
Foto: Lars-Peter Hielle/Sveriges Radio
Teckning
12 av 15
Foto: Lars-Peter Hielle/Sveriges Radio
Teckning
13 av 15
Foto: Lars-Peter Hielle/Sveriges Radio
Teckning
14 av 15
Foto: Lars-Peter Hielle/Sveriges Radio
Teckning
15 av 15
Foto: Lars-Peter Hielle/Sveriges Radio

På torsdagen gjorde Kvarndammskolan i Hovmantorp sitt sista uppdrag under Världens Barn-veckan. Det blev en berättelse om 14-årige José Francisco från Guatemala, som måste jobba istället för att gå i skolan.

Se och hör elevernas berättelse om José Francisco i ljudklippet ovan.

P4 Kronoberg
p4kronoberg@sverigesradio.se


Individuell Människohjälps arbete i Guatemala

På grund av fattigdom tvingas ungefär vart femte barn i Guatemala att arbeta. Många går inte mer än ett år i skolan och tvingas tidigt ut i en hård verklighet för att hjälpa till med försörjningen. Utan en grundläggande utbildning riskerar barnen sedan att bli lätta byten för utnyttjande eller att hamna i kriminalitet.

I staden Panajachel stöds en skola där barnen, samtidigt som de går i skolan, har möjlighet att arbeta vid sidan av sina studier. Här finns lärare och andra vuxna att prata med och man jobbar med att ge barnen en stabil värdegrund.

Exempel på det är vilka värderingar som bör finnas i en trygg miljö. Respekt och solidaritet är ingen självklarhet. De fattiga barnen vet tack vare skolan att de har vissa grundläggande rättigheter. Skolan heter Semilla som betyder frö på spanska.

Här kan du läsa mer om alla projekt som stöttas genom insamlingen till Världens Barn.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".