Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kronoberg

Möter näthat med kärlek i kampanjen #jagärlucia

Publicerat torsdag 8 december 2016 kl 17.28
"Jag var tvungen att göra nånting."
(2:46 min)
Nicole Wångne framför en julgran.
Nicole Wångne deltog själv i Sveriges Lucia för åtta år sedan. Foto: Maria Helttunen/Sveriges Radio

Nyligen valde Åhléns att plocka bort en kampanj där en mörk pojke var Lucia. Anledningen var allt näthat som företaget fått på sin facebook-sida. Nicole Wångne som själv deltagit i Sveriges Lucia reagerade starkt mot händelsen.

Det var av hänsyn till pojken och hans familj som Åhléns valde att ta bort bilden, vilket i sin tur fick en motreaktion på sociala medier.

Flera publicerade ett foto av sig själva med luciakrona och texten #jagärlucia och en av dem var Nicole Wångne, som själv deltog i Sveriges Lucia 2008.

– Jag blir väldigt frustrerad och tom över de hatiska kommentarerna. Vi lever 2016. Jag var tvungen att skriva av mig och göra nånting, säger Nicole Wångne.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".