Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kronoberg

Snabbguide till dina rättigheter i julhandeln

Publicerat tisdag 27 december 2016 kl 14.40
Sharon Lavie, familjeekonom: Gå in och läs mycket om dina rättigheter innan du går och reklamerar.
(1:38 min)
Familjeekonomen Sharon Lavie.
Familjeekonomen Sharon Lavie. Foto: Nathalie Alvhäll Lindahl/Sveriges Radio

Även om vi lägger ner mycket omtanke och pengar på våra julklappar så händer det att det blir fel. Då är det bra om man kan byta eller lämna tillbaka det man fått. Men vad gäller egentligen?

Sharon Lavie är familjeekonom och benar ut de olika begreppen.

  1. Öppet köp: Det är ingen rättighet som står i lagen utan det är upp till varje affär att ha öppet köp. Många tillämpar det dock men kan ha olika krav som till exempel att originalförpackningen ska vara med eller att lapparna ska hänga kvar. Öppet köp innebär att du får pengarna tillbaka om du lämnar tillbaka varan i ursprungligt skick. 
  2. Bytesrätt: Med bytesrätt har du rätt att byta till en annan vara eller få ett tillgodokvitto. Ibland gäller det till exempel inte på rea-varor. Har handlaren bytesrätt så står det på kvittot.
  3. Presentkort: Var noga med att se hur länge det gäller och vänta inte för länge ifall det skulle hända någonting med butiken, till exempel konkurs eller ägarbyte.
  4. Ångerrätt: Handlar du från en svensk eller europeisk sajt gäller ångerrätten i två veckor. Du får ta emot varan, titta på den och skicka tillbaka den. Det är lagstadgat och gäller när du köper på distans. Kolla noga vad som gäller om du handlar från andra länder som USA eller Kina.
  5. Reklamation: Du har alltid tre års reklamationsrätt om din vara går sönder eller slutar fungera, även om du har garanti på varan. Garantin är en annan sak. Du behöver inte ett kvitto om du kan bevisa, med till exempel ett kontoutdrag, när du köpt varan.
  6. Garanti: Det är frivilligt att ge garanti. Se över vad garantin omfattar eftersom den kan omfatta bara en liten del av varan du köpt. Om du har garanti på till exempel en telefon i ett år betyder det att säljaren har förlängt undersökningstiden, som vanligtvis är ett halvår, till ett år. Det vill säga tiden som säljaren är ansvarig att undersöka varan om något blivit fel. Men varan kan fortfarande reklameras i ytterligare två år så länge som du hänvisar till reklamationsrätten. 

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".