Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Alvesta

Här läggs ett nytt tågspår för 400 miljoner kronor

Publicerat måndag 24 april kl 14.25
"Vi är 120-140 personer som jobbar dygnet runt med olika uppgifter"
(3:56 min)
En stor och lång maskin på tågrälsen. Till höger om spåret går en människa.
1 av 3
Foto: Lars-Peter Hielle/Sveriges Radio
tågspår, spårbytesmaskin
2 av 3
Foto: Lars-Peter Hielle/Sveriges Radio
tågspår, spårbytesmaskin
3 av 3
Foto: Lars-Peter Hielle/Sveriges Radio

Nu har arbetet med att lägga ett nytt tågspår mellan Vislanda och Ballingslöv dragit igång. Under tio veckor ska totalt 70 kilometer räls läggas.

Syftet är att se till så att tågen på södra stambanan ska komma fram i tid oftare och projektet, som inleddes i lördags, beräknas pågå fram till 26 juni. För arbetet används ett stort gult ekipage som är 800 meter långt.

– Det är en spårbytesmaskin kombinerad med ballastrenare, berättar Peter Eriksson, platschef för Svensk järnvägsteknik som har uppdraget från Trafikverket. 

Det är det längsta och största spårbytesprojektet i Sverige under år 2017.

 – Det är mycket trafik på den här sträckan. Det är södra stambanan – pulsådern, säger Stefan Källberg, projektledare från Trafikverket.

Av de 400 miljoner kronor som projektet kostar är 140 miljoner kronor materialkostnader.

I ljudklippet ovan kan du höra mer om projektet. Bland annat hur den befintliga tågtrafiken påverkas av arbetet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".