Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Utökad väntetid till polisen servicenummer

Publicerat torsdag 6 oktober 2005 kl 06.36

För åtta månader sedan togs polisens nya servicenummer 11414 i bruk och man utlovade korta väntetider och bra service, men redan har man fått ändra det man lovade. Svar inom tre minuter var målet, nu är det ändrat till 15 minuter. 

Tidigare var det så att om ingen svarade inom tre minuter så blev man kopplad till ett annat län än det man befann sig i. Resultatet av det blev att alltför många inte fick prata med polisen i rätt län och det skapade förvirring med bland annat dålig lokalkännedom.

Med längre svarstid ska nu fler samtal komma till rätt län och därmed förbättra servicen, menar man på Polisens Kontaktcenter.

Britt-Marie Svensson på Polisens Kontaktcenter i Ljungby välkomnar den nya väntetiden men tycker samtidigt att problemet borde ha kunnat förutses. PKC i Ljungby har haft god bemanning men eftersom större län med Stockholm i spetsen haft problem så har trycket varit stort på de mindre länen, som därför inte heller hunnit med sina samtal.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".