Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nu ska trötthet i trafiken förhindras med ny metod

Publicerat tisdag 22 november 2005 kl 07.51

Att vara sömnig bakom ratten är lika allvarligt som att vara berusad. Det menar Väg och trafikinstututet, VTI, som tillsammans med polisen nu startar ett arbete som ska ge mer kunskap om hur det egentligen ser ut när det gäller trötthetsrelaterade bilolyckor.

En ny metod har tagits fram går ut på att polisen ska fråga föraren två frågor efter en bilolycka. När sov du sist och hur länge sov du då?

Idag frågar man bara om själva olyckshändelsen, men på det här sättet ska polisen även få en ordentlig bild av förarens tillstånd före olyckan.

På längre sikt kan det också ge kunskap om hur många trötta förare det finns på våra vägar, säger Anna Anund på VTI.

Enligt officiell statisktik beror bara 3 procent av alla singelolyckor på trötthet, men den verkliga siffran är troligen betydligt högre.

- Vi menar att den nog är 20 till 40 procent, säger Anna Anund:

Det är straffbart att köra trött, men det går inte att mäta trötthet, som det går med alkohol.

- Och tyvärr kör många trötta, och alltfler kör nattetid, säger Anna Anund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".