Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ikea satsar för hela världens kunder

Publicerat torsdag 27 juli 2006 kl 15.35

idag presenterade Ikea, 2007-års katalog och samtidigt visade man också upp satsningen på stora garderober. En satsning som är väl underbyggd efter en kundundersökning från hela världen.

Rejäla garderober är alltså den stora trenden i heminredning år 2007. I alla fall om man ska tro möbeljätten Ikea, som själva kallar sin årliga kataloglansering som sitt viktigaste marknadsföringsvapen.
Den nya katalogen presenterar alltid ett nytt tema, och en ny trend som ska hjälpa Ikea att öka sin dominans på marknaden ytterligare.

Men ikeas satsning är inte en slump. Våra behov har blivit kartlagda genom att nästan 24 000 personer i hela världen blivit utfrågade om vad man saknar hemma.
Undersökningen visade att nästan fyra av tio svenskar inte vill bjuda hem gäster på grund av hur det ser ut i hemmet. Ikeas siffror visade också att en fjärdedel av Sveriges kvinnor är missnöjda med sin garderobsförvaring.

Nästa vecka börjar man skicka ut de nya ikeakatalogerna till drygt 3,5 miljoner hushåll i Sverige, vilket bara är en liten del av den totala distributionen.
Årets version är nämligen tryckt i 175 miljoner exemplar, en ökning med 15 miljoner kataloger jämfört med förra året. Och den skickas ut till 35 olika länder och är skriven på 27 olika språk.

Och fortfarande är det i lilla Älmhult som katalogen görs.

Jerry Sandberg
jerry.sandberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".