Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Coop ångrar könsstereotyp reklam

Publicerat måndag 4 december 2006 kl 17.13

Coop ber om ursäkt för ett könsstereotypt reklamblad som gått ut till hushållen.

- Det är ingen här på Coop som tycker det här blev bra, säger Magnus Frisk, informationschef Coop Sverige.

Reklambladet har ett uppslag med bilder på dockor och klänningar, med texten ”God Jul alla prinsessor” och ett uppslag med hockeyspel och bilar där det står ” God Jul alla tuffingar”.

- Det här blev inte bra, vi ska inte sätta såna etiketter på leksakerna, det leder bara fel, säger Magnus Frisk till P4 Västerbotten.  Coop ber om ursäkt och enligt Magnus Frisk har detta slunkit igenom, någonting som kan vara lätt hänt om man inte är vaksam, förklarar han:

- Det finns en stereotyp syn på pojkars och flickors leksaker i hela leksaksbranchen. Jag tror att man måste ha en levande diskussion om det här hela tiden, annars kan såna här saker slinka igenom och det är det som har hänt, säger Magnus Frisk.

Coop lovar förändring till nästa katalog. Men ute i leksaksbutikerna kan nog ingen ta miste på vad som är tjejavdelningen och killavdelningen. Kunderna som P4 Västerbotten träffar verkar gärna välja rosa saker till tjejer och tuffa saker till killar, eftersom det är det barnen önskar sig. Gunnel Olsson funderar på att köpa en rosa plasthäst till sitt treåriga barnbarn, en flicka.

- Jag vet att jag har gått i den där fällan, men jag vet att hon vill ha det här, och hon älskar rosa, då måste hon få det tycker jag.

Att leksaksmarknaden är så uppdelad handlar om att det går hem, säger Barbro Johansson, etnolog på Centrum för konsumtionsvetenskap vid Göteborgs Universitet. Hon tror att Coops löfte till bättring säkert är allvarligt menat, men om leksaksbutikerna ska bli mindre könsstereotypa så måste konsumentera agera.

- Det är klart att är det väldigt många som inte känner sig hemma i de här butikerna där det bara säljs flickigt och pojkigt, och efterfrågar annat, då måste handeln tillslut svara på det. Så man har absolut en konsumentmakt som man ska använda

Anna Burén 20061204 16:59:36

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".