Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Regelbrott bakom dödsolycka i hamn

Publicerat fredag 12 januari 2007 kl 16.40

Både rederiet och Helsingborgs hamn bröt mot säkerhetsreglerna vid en dödsolycka med ett pelletslastat fartyg. En liknande olycka inträffade i hamnen i Skellefteå månaden efter, i december.

Båda olyckorna inträffade när ett fartyg lastat med pellets lossades.

Sjöfartsinspektionen skriver nu i sin rapport om Helsingborgsolyckan att varken lag eller rutiner följdes. En filippinsk sjöman omkom och flera personer skadades av syrebrist och kolmonoxid.

Skellefteåolyckan, där en sjöman omkom, utreds fortfarande.

Sten Andersson på Sjöfartsinspektionen som utrett Helsingsborgsolyckan talar om slarv med säkerheten.
– Det är anmärkningsvärt att Helsingborgs hamn inte ens tycks ha känt till sin roll, säger Sten Andersson.

Enligt reglerna ska fartygets befälhavare och ansvarig från hamnterminalen gemensamt pricka av och signera en checklista innan någon släpps ner i slutna lastrum. I dokumentet till lasten av träpellets står också att utrymmena först måste kontrolleras med gasmätare.

Medger fel
Inget av detta gjordes när den filippinske lättmatrosen gav sig ner i lastrummet morgonen den 16 november. Av allt att döma bröt han mot sina instruktioner, kanske av stress eller i ambitionen av jobba så effektivt som möjligt. Han övermannades av den kvävande gasen och sjönk ihop på lastrummets botten. En stuveriarbetare hittades svårt medtagen på en avsats halvvägs ned och ytterligare sju personer skadades vid räddningsoperationen.

Ledningen för Helsingborgs hamn medger det formella felet att en anställd gick ner i strid mot reglerna. Men enligt hamnen gjorde han det för att undsätta den filippinske sjömannen.
– Han agerade av medmänsklighet, säger vd Per-Olof Jansson.

Skärpt rutinerna
Jansson förnekar att riskerna med pelletslaster var så väl kända som Sjöfartsinspektionen påstår. Att det kan uppstå syrebrist var känt, men den starka bildningen av kolmonoxid var en nyhet, enligt Jansson.
– Den har även överraskat experter på området, säger han.

Efter olyckan har hamnen skärpt sina rutiner och varnat övriga svenska hamnar. I december omkom en sjöman vid en liknande olycka i Skellefteå och sedan 2002 har rapporterats ytterligare fyra händelser av samma slag.

Kammaråklagare Lotten Loberg leder förundersökningen kring olyckan i Helsingborg. Hon säger att Sjöfartsinspektionens rapport ingår i underlaget för ett senare beslut i åtalsfrågan. Men hon avvaktar också polisutredningen och Arbetsmiljöverkets rapport.

Peter Palmkvist/TT

Fakta: Faror med last av träpellets

Träpellets ersätter allt oftare kol och olja. Pelletslaster har därmed blivit vanligare. Saga Sprays last kom från Kanada.

Pellets består av sågspån, hyvelspån och bark som pressats ihop till tunna stavar.

Frakten sker i slutna utrymmen för att skydda pellets från fukt. Fukt ger sämre värmevärde och kan ge giftiga jäsningsprocesser.

I lastutrymmet förbrukar pellets syre och avger kolmonoxid, en gas som orsakar kvävning genom att blockera blodets syreupptagning.

Mycket damm i pelletslasten kan orsaka dammexplosion.

Källa: Sjöfartsinspektionen (TT)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".