Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Krockskydd i bilar felkonstruerade

Publicerat onsdag 17 januari 2007 kl 09.37

Krockskyddet i dagens bilar är felkonstruerat, visar ny forskning vid Umeå universitet. Bilarna är byggda för att klara krockar rakt framifrån, men bara en fjärdedel av de dödliga frontalkrockarna går till på det sättet.

I hälften av krockarna blir fordonen mer skadade på förarsidan, skriver Västerbottens-Kuriren.
– Det finns mycket kvar att göra när det gäller säkerheten i bilarna, säger Mats Lindquist.

Han är kraschutredare på Saab och har de senaste åren forskat vid Umeå universitet under ledning av Ulf Björnstig, professor vid akut- och katastrofmedicinskt centrum i Umeå.

Lindquist har utvecklat en ny metod för att inspektera bilar som varit inblandade i dödskrascher.

Med metoden har han studerat alla dödskrascher i Norrland och västra Sverige under ett år. Totalt 173 människor omkom i olyckorna, och 61 av dem hade bilbälte.

Lindquist konstaterar att de som avled i många fall åkt snett framåt och fått dödliga skador på huvud och överkropp när de slagit i dörr och sidostolpe.

Trepunktsbältena har hållit förarna kvar i bilen, men har inte hindrat ena axeln att rotera framåt.
– Det här är deras akilleshäl, säger Mats Lindquist.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".