Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Glädje över Norrbotniabanan

Publicerat onsdag 2 oktober 2002 kl 18.10
Miljöpartiet krävde i förhandlingen med regeringen att den ny järnväg mellan Haparanda och Umeå ska förverkligas. När man nu kom överens i natt innebär det att Norrbotniabanan tar raka spåret mot byggstart. Peter Roslund, ordförande i Norrbotniabanegruppen är både glad och överraskad över beskedet.
Det var för två år sedan som Norrbotniabanegruppen med ordföranden, tillika Piteås kommunalråd Peter Roslund, presenterade en idéstudie om en ny kustjärnväg mellan Haparanda och Umeå. Detta som en fortsättning på Botniabanan som just nu byggs från Kramfors i Ångermanland till Umeå. Enligt studien skulle den nya 40 mil långa järnvägssträckan betyda att arbetsmarknaderna mer än fördubblas för flertalet kommuner längs sträckan. Att samtliga orter i kuststråket når något av universiteten i Luleå eller Umeå på högst 45 minuter. Och att förutsättningarna för tjänsteresor förbättras avsevärt. Dessutom räknar man med att transportkostnaderna kommer att minska med en ökad kapacitet jämfört med stambanan, med längre tåg och högre tågvikter. Men trots de belysta fördelarna med den nya järnvägssträckan har intresset varit ljumt från regeringshåll. I augusti i fjol uppvaktades näringsminister Björn Rosengren av Peter Roslund. Rosengren var positiv men tog inte in Norrbotniabanan i infrastrukturpropositionen som han lovade. Däremot bestämdes att den inledande etappen, Haparandabanan mellan Haparanda och Kalix ska utredas. Men natten mot i dag kom ett avgörande besked. Ett av kraven till att Miljöpartiet skulle stödja den sittande regeringen var att Norrbotniabanan blir verklighet. Därmed lyckades miljöpartiets språkrör, och kommunalrådet i Kalix, Peter Eriksson med det som socialdemokraternas länsordförande i Norrbotten Björn Rosengren inte lyckats förverkliga i näringsdepartementet. Men Peter Roslund tycker att Rosengren stått på deras sida i järnvägsfrågan.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.