Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Film kan öka råttförsäljningen

Publicerat onsdag 24 oktober 2007 kl 11.40

Filmen ”Råttatouille” har nyligen haft svensk premiär och nu finns en oro att barn som har sett filmen om den dataanimerade råttan vill ha en egen råtta.

- Det finns en risk att föräldrar köper råttor, utan att tänka på att det krävs både tid och kunskap för att kunna ta hand om dem. Det säger Johan Lundin, en av initiativtagarna till Råtthjälpen som tar hand om utsatta och övergivna tamråttor.

Han säger också att föreningar i andra länder har sett en ökad försäljning av tamråttor efter filmens premiär och oroar sig nu för att det ska bli samma effekt i Sverige.

På Djurmagasinet i Umeå har man märkt att fler är intressede av råttor, däremot har filmen än så länge inte bidragit till en ökad försäljning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".