Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ingen Norrbotniabana i tolvårsplanen

Publicerat tisdag 14 januari 2003 kl 15.57
I dag presenterade Banverket sina framtidsplaner. Till stor del var de redan kända - någon förlängning av kustjärnvägen till en Norrbotniabana finns inte med i planerna.
Framtidsplanen för järnvägen omfattar tolv år och 101,5 miljarder kronor. Det skulle behövts nästan tre gånger så mycket pengar för att uppfylla krav och önskemål från olika delar av landet I regeringens överenskommelse med miljöpartiet och vänsterpartiet utlovades att Norrbotniabanan ska byggas. Regeringen gav då Banverket i uppdrag att utreda vilka kostnader Norrbottniabanan medför, och vilka effekter den får för samhället. Men det är inte klart förrän i mars och nu finns inte Norrbotniabanan med i 12-årsplanen, förutom den nordligaste delen Haparandabanan. Men andra satsningar i norra Norrland finns med. Bland annat planeras en ny godsbangård och en förbättring av persontrafikbangården i Umeå, för att klara av trafikökningen när Botniabanan byggs. Skelleftebanan mellan Bastuträsk och Rönnskär ska få fjärrstyrt trafikledningssystem. Jan Hertting som är regionchef på Norra banregionen tycker att planerna förbättrar stål- och skogsindustrins konkurrenskraft, och konstaterar att mer gods kan fraktas på järnväg efter de planerade åtgärderna. På stambanan i Norra Norrland finns brister och kapacitetsproblem som måste åtgärdas. Många signalanläggningar måste bytas ut för att förhindra säkerhetsrisker. Men pengarna kommer inte att räcka till allt som behöver göras. Banverket varnar nu för att pengarna till drift och underhåll inte räcker till. Det betyder bland annat att man inte kommer att kunna minska sårbarheten och förseningarna så mycket som man tänkt sig. Planen ska nu skickas till bland annat kommuner och landsting, och ett bearbetat förslag ska lämnas till regeringen i augusti. Sedan är det regeringen som fattar beslut om hur järnvägspengarna ska fördelas.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.