Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sjukvårdsupplysningen får mer att göra under storhelger

Publicerat tisdag 25 december 2007 kl 09.00

Varje år besvarar sjukvårdsrådgivningen mer än 3,5 miljoner telefonsamtal från oroliga medborgare landet runt.

Maud Holmlund är en av många sjuksköterskor i länet som svarar i telefonen och av erfarenhet vet hon att samtalen ökar dramatiskt under jul och nyårshelgen.

Sjukvårdsrådgivningen erbjuder medborgarna råd om vård på telefon men också på webben dygnet runt och året om och ägs av landstinget.

Under jul och nyårshelgen då många andra har stängt är sjukvårdsrådgivningen fortfarande öppen.

En av dom brännande frågorna i dessa tider är hur man ska undvika att inte bli sjuk under julen och rör då ofta förkylningar och magsjuksfrågor.

Men lika ofta tar sjukvårdsrådgivningen emot samtal från äldre pesroner som inte längre orkar bo hemma på grund av indragningar av olika tjänster. Det handlar också om olyckor, personer som gått vilse i fjällen. Men var beredd på att väntetiden kan bli lång i samma takt som telefoner ringer allt mer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".