Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Brister i modersmålsundervisning

Publicerat måndag 25 februari 2008 kl 17.43

11 av 14 kommuner i Västerbotten har svårigheter med att hitta modersmålslärare.

Tio kommuner som svarat, på Sveriges Radios granskning, medger att bristen på lärare gjort att modersmålsutbildning ibland tvingats ställas in, och att elever måste stå i kö för att få den undervisning de har rätt till.

- Det är många barn som tvingas vänta innan de får börja sin modersmålsundervisning, det säger Jila Sanaie som är modersmålslärare i engelska där det för tillfället står 14 barn i kö.

Modersmålsundervisning är frivilligt för eleverna, men kommunerna är skyldiga att erbjuda undervisning om fler än fem elever vill ha.

De språk som flest kommuner har ställt in undervisning i är samiska.

Men även i andra minoritetsspråk som finska och romani finns det svårigheter att rekrytera lärare.

Andra exempel på språk där det varit svårt att få lärare till är bland annat arabiska, kurdiska och engelska.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".