Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Umeå

Dåliga bussar ska tas ur trafik

Publicerat onsdag 21 januari 2009 kl 15.35

– Den här veckan eller nästa ska de lokalbussar i Umeå som inte håller avtalsenlig kvalitet tas ur trafik.
Det säger nu Tor Eriksson trafikchef vid Länstrafiken, som ska träffa Swebus för att gå igenom hur kollektivtrafiken fungerar.
– Det ska ju vara en klockren efterlevnad av avtalet, det är självklart, säger Tor Eriksson.

Swebus tog i somras över trafiken över trafiken och har haft svårt att få fram tillräckligt med bussar. Bussar från andra delar av landet har lånats in, bussar som inte hållit måttet och skyddsombuden är trötta på att inget görs åt kalla och dragiga bussar. Nu kräver de åtgärder, annars stoppas arbetet för bussförarna:
– Man ska inte behöva sitta och köra med toppluva, täckjacka och handskar 2009, säger skyddsombudet Catrine Lindström.

Vid årsskiftet skulle samtliga bussar som går i trafik i Umeå uppfylla de krav som avtalet med Länstrafiken säger, men så är alltså inte fallet. Skyddsombudet Catrine Lindström har sagt att man av arbetsmiljöskäl kommer att kräva att bussarna tas ur trafik.

Krav från Länstrafiken

Länstrafiken beställaren av trafiken kan begära skadestånd av Swebus om man inte uppfyller avtalet.

-Men givetvis har vi ju i avtalet viten både för det ena och andra. Man får inte slarva med sådana här saker, då utsätts man för viten, säger Tor Eriksson.

-Men givetvis är det Swebus skyldighet att när man kalkylerar och räknar på ett anbud att man gör det på ett sätt så att man håller kvalitén. För det är kvalitén vi håller på.

Bussar med fel färg

Men det är inte bara kylslagna bussar som är problemet även färgen på bussarna är fel, säger Tor Eriksson.

-Det är att en del bussar är fellackerade, de har fel färg och det måste man också hålla.

Det finns en del för Läntrafiken att ta upp med Swebus när man nu träffas för att gå igenom avtalet. Från skyddsombudens sida har man även krävt att Länstrafiken granskar hur underhållet av bussarna som trafikerar inlandet fungerar, för även där rullar det omkring bussar med för låg innertemperatur och som är trasiga.

-Det får vi också diskutera på det möte vi ska ha, vi får naturligvis ta upp alla de här bitarna säger Tor Eriksson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".