Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trots kritik sänks hastighetsgränserna

Publicerat onsdag 28 oktober 2009 kl 14.35
1 av 2
Hastighetsgränserna sänks på många Norrlandsvägar. Foto: Tommy Engman.
2 av 2
Vägdirektör Lena Dahlgren på Vägverket. Foto: Gunnar Lantz/SR Västerbotten

Nu är det klart att hastighetgränserna på många vägar sänks, särskilt på vägar i Norrland. Idag presenterade Vägverket sitt beslut om nya hastighetsgränser. I Norr- och Västerbottens län handlar det bland annat om att 110-gränsen på ungefär 150 mil väg sänks till 90 eller 100 km/h.

På några sträckor hejdade sig Vägverket efter kritiska synpunkter. Väg 353 mellan Bjurholm och Nordmaling och väg 364 mellan Flurkmark och Botsmark får behålla 90-gränsen.
På väg 92 mellan Bjurholm och Penglund blir det 100 km/h istället för 90 som Vägverket hade tänkt från början.

Tusentals nya skyltar
4000 nya hastighetsskyltar blir det att sätta upp nu, bara i Norr- och Västerbotten, och de ska vara på plats vecka 50.

När förändringen gjorts kommer ingen väg med mötande trafik, som saknar mitträcke, att ha 110 som gräns.

Nära 300 mil 90-väg i de två nordligaste länen får sänkt hastighet till 80 km/h. Och på några sträckor höjs den också från 70 till 80.

Jämnare hastighetsgränser
Enligt Vägverket är det för att jämna ut hastighetsgränserna på de sträckorna och få färre byten. Sen vill Vägverket med den här förändringen göra så att vägstandarden avspeglas mer i siffran på skylten, så att en typ av väg i största möjliga mån är lika med en viss hastighet.

Flera lokala politiker har tyckt, precis som Lena Velin, att det inte är hastigheterna som ska sänkas utan vägarna som ska rustas upp.

Men enligt vägdirektör Lena Dahlgren på Vägverket ska en hastighetssänkning inte automatiskt utesluta vägförbättring. Om de får mer pengar för att rusta upp vägar i Norrland, så kan det göras lika väl nu som innan hastighetsändringarna.

Vissa politiker, bland annat regionrådet i Västerbotten Erik Bergkvist, har uttryckt att Vägverket inte lyssnar på de synpunkter som de skickar in i sina remisssvar.

– Vi visste ganska så bra att man inte ville ha sänkningar, så vi har ju hållit oss så högt som vi har kunnat, och då fanns det efter remissvaren inte så mycket spelrum kvar, eftersom vi liksom hade tagit ut det, säger Lena Dahlgren till P4 Västerbotten.

Men den här känslan av att de inte får gehör för sina åsikter, att det bara är liksom en formalitet att höra vad kommunerna säger, vad säger du om det?

– Nej så upplever jag ju det naturligtvis inte, eftersom vi har haft dialoger och vi också efter remisstiden ändrat på några sträckor, säger Dahlgren.

Reporter: Gunnar Lantz

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".