Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Storumanflyget flyger vidare

Publicerat torsdag 4 februari 2010 kl 06.42
Storumans flygplats i Gunnarn Foto: Tommy Karlsson Ravström/SR VästerbottenPriset på renkött är just nu det högsta hittills. Orsaken är att renslakten minskat kraftigt.

Uppdaterad 11:22

Det blir inget stopp för flygtrafiken på Storumans flygplats vid månadsskiftet. I går beslutade styrelsen för flygplatsbolaget att fortsätta flyga på linjen Storuman - Arlanda från och med den första mars.

– Vi driver den i första hand ett halvår till. Vi har ju personal som annars skulle gå i det närmaste sysslolös, säger Erik-Abel Ejderud som är ordförande i styrelsen för Storuman flygplats AB.

Det blir samma flygbolag som fortsätter trafiken efter första mars. Och linjen går förmodligen med mellanlandning i Kramfors som förut, men det är upp till flygbolaget att bestämma. De 22 turerna bantas till 12 per vecka – en ner till Stockholm på morgonen, och en hem på kvällen. Biljettpriset har man inte bestämt ännu.

Bedömdes för kostsam
Det var 2007 som flygplatsen i Gunnarn utanför Storuman började ifrågasättas på allvar. Först undrade statliga myndigheten Rikstrafiken om staten verkligen ska betala 8 miljoner per år dit, och pekade ut flygplatsen som den samhällsekonomiskt mest kostsamma i Sverige. En utredare placerade Storumans flygplats bland dem som inte skulle få statligt stöd. Och så tog Rikstrafiken beslutet att inte fortsätta med uppphandling av trafiken mellan Storuman och Arlanda och trafikplikten togs bort. Sedan november 2008 har trafiken levt vidare med stöd från bland annat kommunen.

Bara för några veckor sedan bad flygplatsbolaget om mer pengar från kommunen för att kunna driva trafiken vidare året ut tills det är dags för Rikstrafikens nästa upphandling av flygtrafik. Det förslaget blev det nej till.

Med fortsatt drift för de pengar som finns har man skapat sig ytterligare lite rådrum för framtiden.

– Jag vill inte spekulera vad som händer på lite längre sikt, säger Erik-Abel Ejderud, men målsättningen är ju att flyget ska vara igång och att förhoppningsvis Rikstrafiken är beredd att upphandla igen som man har gjort förut.

Och målet är också att det inte ska vara helt tomt på kistbotten nu om ett halvår?

– Det vågar jag inte sätta oss i den situationen höll jag på att säga. Vi kan inte gå tillbaka till fullmäktige och tigga mer pengar utan nu använder vi pengar som viar.

Reporter Lillemor Strömberg
lillemor.stromberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".