Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svagt viltskydd på Botniabanan

Publicerat fredag 12 februari 2010 kl 16.06
1 av 2
Snabba tåg och djur kan bli katastrof. Foto Tommy Engman.
Birgitta Ava Olsson, ekolog på Botniabanan. Foto Tommy Engman.
2 av 2
Birgitta Ava Olsson, ekolog på Botniabanan. Foto Tommy Engman.

Fem mil stängsel och breddade undergångar skall skydda Botniabanan från djur på spåret. Men uppmärksamheten på riskerna med storvilt var inte särskilt stor när projektet inleddes. Den har ökat.

Djupt skurna raviner och höga järnvägsbankar tillsammans med 240 kilometers hastighet ökar riskerna för kollisioner.

Birgitta Ava Olsson är ekolog och har arbetat med miljöfrågorna på Botniabanan sen början på 2000-talet.

Tänkte på småvilt
– När det gäller viltskyddet generellt så har vi framförallt jobbat med småvilt och försöka få till passager för dem. Storvilt är det inte särskilt planerat för, men det finns broar och passager som är litet bredar än vad som behövs för trafik eller järnväg för att vilt ska kunna passera.

– Från början så tänkte man nog inte riktigt på storvilt. Däremot tog man hänsyn till rennäringen där vi har riksintresseområden för rennäring.

Ett av de områdena är Nordmalingsområdet. Där finns mycket ren vintertid.

Fem mil renstängsel
Ett snabbtåg i 240 kilometer i timmen mot en renhjord kan vara en katastrof. En renhjord flyttar man inte på hur som helst. Riskerna för rennäringen har också varit uppenbara. Skador på ren innebär dessutom ersättningsanspråk. Idag har Banverket påbörjat utvecklingsprojekt med Vägverket just med tanke på det vilt man inte tänkte på för tio - femton år sen och som är ett bekymmer där många nya moderna spår kommer att anläggas söderöver. I norr blev det mer begränsat - men det blev ändå milslånga stängsel och särskilt utformade under och övergångar. Birgitta Ava Olsson, ekolog igen.

– Det blir 5 mil stängsel för för ren. Men det borde nog ha gjorts

Snart är det kanske dags för Norrbotniabanan, som planeras som bäst. Där har Banverket tänkt längre.

– Ja, man har faktiskt det. Där finns det inplanerat vilstängsel. Det har att göra med att man anser att höghastighetsjärnvägar ska ha viltstängsel.

Reporter Tommy Engman.
tommy.engman@mail.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".