Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Minervaskolan

Föräldrar vittnar om maktlöshet

Publicerat tisdag 16 mars 2010 kl 05.25
Bristande stöd och kränkande behandling vanligt på Minervaskolan i Umeå. Foto Tommy Engman/SR

Maktlöshet och terror är beskrivningar som föräldrar ger om deras barns tid på Minervaskolan i Umeå.

Det är föräldrar till barn med särskilda behov som begärt men inte fått stöd och hjälp på skolan.

När föräldrarna anmält Minervaskolan till Skolverket, har skolan anmält flera av dem till Socialtjänsten. De beskrivs som rättshaverister av Minervaskolans chef.

Av nio barn där föräldrarna känt sig och deras barn blivit förnedrade av skolan har åtta lämnat skolan i förtid för att gå till andra skolor.

En av föräldrarna heter Martin Gullberg.

– Vi har aldrig tidigare upplevt att personer som vi uppfattat som mer eller mindre myndighetspersoner har ljugit i skrift, trakasserat oss för att få oss att byta skola när han hade särskilda behov.

Martin Gullberg och hans fru är ett av tre föräldrapar som blivit anmälda till Socialtjänsten för bristande omsorg om sitt barn - när föräldrarnas anmälningar till Skolverk och Skolinspektion blivit kända.

Sju föräldrapar hävdar att Minervaskolan vill få bort besvärliga barn till besvärliga föräldrar.

Minervaskolans inställning framgår av hur en tillförordnad rektor skrev i ett yttrande: "Vi ställer oss tveksamma till att Skolverket lägger ner sin och vår tid på att, enligt vårt sätt att se det, agera språkrör till aggressiva och osakliga föräldrar". I skolans yttranden finns också osanna uppgifter som skolans egna dokument motbevisar.

Socialtjänsten i Umeå la ner de tre ärenden där Minervaskolan anmält kritiska föräldrar.

Martin Gullbergs son gick på Minervaskolan från förskola till och med fyran. Han har neuropsykiatriska funktionshinder, av typ ADHD. De svårigheter han hade i skolan tyckte rektor och lärare var ett ansvar för föräldrarna. Strax före jul i fyran föreslog klassläraren en skola för barn med tal- och språksvårigheter. På våren 2008 kom slutpunkten - efter det flyttade föräldrarna sin son.

– I och med elevvårdskonferens så kände jag och min fru oss sjuka. Där presenterades vår son son multidysfunktionell som inte skulle kunna klara att gå i en vanlig skola. Då jag påpekade och visade att han har ju ändå ganska bra resultat så sa de: "Ja men det där räknas inte, han har ju fått så mycket hjälp."

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".