Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Umeå

Datainspektionen kräver svar av Nobina

Publicerat måndag 29 mars 2010 kl 10.02
Lokalbuss i Umeå. Foto: Peter Öberg/SR.

Datainspektionen vill veta om bussföretaget Nobina, som kör stadstrafiken i Umeå, använder alkoskåpet som stämpelklocka och koll av förarnas arbetstid.

Bakom anmälan står trafiksäkerhetschefen på Motormännens Helnykterhetsförbund, MHF. Senast 2 april vill Datainspektionen ha Nobinas yttrande.

Nobina har enligt anmälaren Lars Olov Sjöström från Motorförarnas helnykterhetsförbund, MHF missbrukat användandet av ett så kallat alkoskåp. Alkoskåp ska stoppa onyktra förare från att köra buss. Men alkoskåpet har enligt Lars Olov Sjöström även används till att kontrollera när de anställda börjar och slutar sin arbetsdag och så får man inte göra enligt paragraf 9 i Personuppgiftslagen (PUL), säger Lars Olov Sjöström alkolåsexpert till P4 Västerbotten.

– Ja det finns starka indikationer och besked från förarhåll att man använder alkoskåpet för ett kontrollverktyg för registrering av förares arbetstid. Det är den här dolda logg informationen i alkoskåpets minne som används för att dubbelkolla arbetstidsrapporterna, säger Lars Olov Sjöström.

Utdrag ur datainspektionens begäran om yttrande 2010-03-11

"Datainspektionen är tillsynsmyndighet enligt personuppgiftslagen. Vi har fått ett klagomål mot er (se bifogad kopia) som gör gällande att ni använder så kallade alkoskåp i strid med bestämmelserna i personuppgiftslagen. Med anledning av innehållet i klagomålet har vi beslutat att inleda tillsyn mot er. Vi begär, med stöd av 43§personuppgiftslagen, att  ni yttrar er över klagomålet. Vi vill ha en kortfattad beskrivning av den tekniska utrustning som används i detta fall. Vi vill också att ni redogör for hur själva processen ser ut, från det att arbetstagaren aktiverar alkoskåpet i samband med att arbetspasset startar till det att arbetstagaren avaktiverar alkoskåpet vid slutet av arbetspasset. Dessutom vill vi ha svar på följande frågor:

• För vilket/vilka ändamål används alkoskåpen?
• Har samtycke till användningen, for samtliga ändamål, inhämtats från de registrerade
• Om svaret på frågan är ja, på vilket sätt har samtycke inhämtats?
• Om svaret på frågan är nej, på vilken rättslig grund enligt 10 § personuppgiftslagen anser ni att användningen av alkoskåpen är tillåten?
• Vilka slags personuppgifter samlas in med hjälp av den aktuella utrustningen?
• Har de personer som använder alkoskåpen fått information om behandlingen?"

Reporter Inga Korsbäck

inga.korsback@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".