Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Umeå

Internet kontaktväg för resenärer

Publicerat torsdag 17 februari 2011 kl 16.35
Sociala medier viktigt för Ybuss
(1:45 min)
Peter Westh trafikchef Ybuss når resenärer via nätet Foto: Inga Korsbäck/SR

Sociala medier blir allt viktigare för företag att nå ut med sitt budskap och Ybuss som kör trafik längs E4:an använder nätet flitigt för att snabbt svara på frågor. Länstrafiken i Västerbotten finns inte med i de sociala medierna, åtminstone inte ännu.

Ybuss trafikchef Peter Westh har för vana att bevaka det som finns på nätet och företagets vd twittrar, berättar Peter Westh.

– Ja där skriver han att Västerbottens länstrafik påvisar framåtanda, de låter oss starta en linje anpassad för personal på universitetssjukhuset, som inte behöver sova kvar.

Twitter är ett exempel på hur Ybuss använder sig av sociala medier för att kommunicera med resenärer. Efter att Länstrafikens ändrat tidtabellen längs E4:an så har Ybuss visat intresse att ta över minst två turer och Peter Westh är snabb på att ge svar via nätet:

– Det främsta skälet är att vi vill bli bättre på det vi gör. De som har frågor om det vi gör, ja det är väl inget dumt sätt att svara direkt där de ställer frågorna, säger Peter Westh.

Det Peter Westh bland annat gått in och kommenterat och svarat är via länsmedias hemsidor om var Ybuss sena kvällstur från universitetssjukhuset ska stanna och det på sträckan mellan Umeå och Skellefteå. I det sammanhanget har de sociala medierna varit viktiga, säger Peter Westh:

– Jätteviktigt, Twitter är väl det främsta men även Facebook, säger Peter Westh.

Men Länstrafiken då, ja där är man än så länge mer traditionell och använder sig främst av öppna möten för att informera, säger Maria Höglander som är vd:

– Harriet Söder som är affärsutvecklingschef och som jobbar med de här frågorna har varit på ett antal öppna möten som har varit i både Hörnefors och Robertsfors och dit kommer ju människor och det är ett bra sätt att möta de som har synpunkter och kritik, säger Maria Höglander.

Men Ybuss trafikchef är snabb på att kommentera och svara via nätet, är det något som ni funderar på?

– Det är väl inget som hindrar att vi också ska vara mer offensiva, det tycker jag, säger Maria Höglander.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".