Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Köpcentrum måste satsa på det säregna

Publicerat fredag 1 oktober 2004 kl 13.48

Alla som besökt några köpcentrum vet det redan - de är till utbudet förvillande lika. Nu har det också vetenskapligt belagts i en ny rapport från Handelns utredningsinstitut (Hui).

Enligt rapporten är 60 procent av butiksutbudet i 109 undersökta av 300 köpcentrum i hela landet kedjebutiker. Sett till omsättningen är procentandelen ännu högre. Bekvämt för kunden att känna igen butikerna, men köpcentrumen får svårt att konkurrera mot varandra. Specialisering är vapnet.

Något köpcentrum koncentrerar sig på mode, ett annat siktar in sig på barnfamiljer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".