Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Irritation mot telefonförsäljning trots spärr

Publicerat lördag 16 oktober 2004 kl 08.07

Många blir irriterade när de blir uppringda av telefonförsäljare, trots att telefonnummret spärrats i NIX-registret mot den typen av samtal. Konsumter som vill anmäla telefonförsäljare kan höra av sig till Konsumentverket eller Etiska nämnden för direktmarknadsföring.

Det är inte säkert att företag har struntat i att kontrollera i NIX-registret om abonnenten spärrat sitt telefonnummer mot telefonförsäljning.

Hans Wahrolén, jurist på branschorganisationen Swedma säger att det dels kan bero på att NIX-registreringen är ny, det kan dröja upp till tre månader innan den fungerar fullt ut.

Dels kan abonnenten vara kund i företaget som ringer och vill sälja och då gäller inte NIX-spärren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".