Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stopp för otydlig mobilreklam

Publicerat fredag 22 oktober 2004 kl 13.56

”Sextio fria minuter varje månad”, stod det i reklamen för mobiloperatören Vodafone som också lovade billiga mobiltelefoner. Vilseledande, anser Marknadsdomstolen.

Bara av finstilt text i annonsens underkant framgick att det generösa erbjudandet var villkorat, och att andra tillsäggskostnader kom till.

Nu blir det förbjudet att göra sådan reklam, och Vodafone måste böta 400.000 kronor om de gör det i alla fall. Dessutom måste företaget nu betala Konsumentverkets rättegångskostnader för att få saken prövad.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".