Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Elever skriver och läser sämre säger Umeåforskare

Publicerat torsdag 28 oktober 2004 kl 08.19

Eleverna på högstadiet och i gymnasiet skriver och läser allt sämre. Och när de läser förstår de inte texten. Dessa dystra slutsatser har forskaren Maj-Gun Johansson vid Umeå universitet tvingats dra efter att ha undersökt cirka 80 klasser i elva kommuner.

Vid jämförelse med en undersökning från 1989 visar det sig att just läsförståelsen försämrats mest, rapporterar Radio Östergötland. Medan bara elva procent av eleverna för 15 år sedan hamnade längst ner på en niogradig skala placerade sig nästan var tredje elev, 30 procent, där 2003. Förutom läsförståelsen har Maj-Gun Johansson också mätt avläsning, stavning och ordförståelse.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".