Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Försäkringskassan & Sjukförsäkringen

Sjukpenningen indragen med ett telefonsamtal

Publicerat fredag 4 maj 2012 kl 13.40
Sjukpenningen indragen med ett telefonsamtal
(2:01 min)
Cecilia Udin, Nationell försäkringssamordnare på Försäkringskassan. Pressbild.

Ett telefonsamtal mitt i lunchen - så fick Jimmy Fredriksson i Umeå beskedet att han inte skulle få sjukpenning längre. Han måste gå tillbaka till att jobba heltid ett halvår efter sin dotters död. Men i dag säger Försäkringskassan att Jimmy borde fått information, en plan och personliga möten istället för ett telefonbesked.

– De ringde när jag satt och åt lunch och berättade väldigt kortfattat att jag blivit utförsäkrad. Jag blev väldigt tagen på sängen, men blev väldigt irriterad direkt och frågade hur det kan komma sig. Jag hade dock fått en förvarning via brev att det kan komma att bli så men inget beslut var taget. Då får jag beslutet när jag sitter där och jag känner hur jag blir rent ut sagt riktigt förbannad, för jag känner att det här är inte rätt, säger Jimmy Fredriksson i Umeå.

Efter fem års kamp mot en hjärntumör somnade dottern Meja in, nio år gammal. Jimmy Fredriksson tycker att Försäkringskassan inte borde ifrågasätta om man orkar jobba mitt i en sån sorg. Så småningom tog han själv beslutet att börja jobba, först 25, sedan 50 procent. Men där går gränsen för vad han nu orkar.

På sin Facebooksida skrev Jimmy i tisdags kväll om det som hänt och i skrivande stund har närmare 67.000 personer delat sidan, alltså spridit den vidare.

Men Försäkringskassan har sina fastställda regler för hur arbetsförmåga ska bedömas. Efter 180 dagar ska det avgöras om man skulle kunna jobba på något jobb någonstans på hela arbetsmarknaden. Och det här borde Jimmy Fredriksson fått veta. Han borde fått information och möten, säger Cecilia Udin, nationell försäkringssamordnare på Försäkringskassan.

– Här borde man ha förklarat reglerna och inte bara ringt upp.

– För det första så har vi tagit kontakt med den försäkrade, Jimmy, nu så vi ska ha ett personligt möte på måndag. De ska träffas och där får Försäkringskassan på den lokala orten förklara hur det kan bli så, och att man kan hjälpas åt att göra en omprövning. Sen så får man ta lärdom både på lokala försäkringscentret men också för hela Försäkringskassan, säger Cecilia Udin på Försäkringskassans huvudkontor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".