Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Skellefteå

Folkpartist rasar mot Länstrafikens finansiering

Uppdaterat onsdag 9 maj 2012 kl 16.38
Publicerat tisdag 8 maj 2012 kl 15.52
Finansieringen av länstrafiken är orättvis, tycker folkpartisten Jan Wennström i Skellefteå. Foto: Åza Meijer/SR

Den stora kommunen Umeå betalade förra året mindre för Länstrafiken än vad den lilla kommunen Skellefteå gjorde. Osolidariskt  tycker folkpartisten Jens Wennberg, lokalpolitiker i Skellefteå, som nu vill ha en diskussion i kommunfullmäktige kring frågan.

– Det jag egentligen undrar är fördelningsprinciperna, hur man fördelar kostnaderna mellan de olika kommunerna  inom länet, säger Jens Wennberg (FP).

För fjolårets nota från Länstrafiken, betalade Skellefteå kommun cirka 35 miljoner, medan Umeå kommun bara betalade cirka 23 miljoner, om man bortser från kostnaden för stadstrafiken. Och lilla Vilhelmina, betalade nästan 12 miljoner.

– Jag tycker inte att det där ser riktigt rimligt ut. Jag tycker att det behövs en diskussion om vad som är rimligt och hur man ska ha fördelningen av budgeten och kostnaden för länstrafiken.

Socialdemokraten Östen Eriksson är ordförande för Länstrafikens styrelse. Han förklarar kostnaden för varje kommun så här:

– Det är helt och hållet beroende på den egna ambitionen i kommunen, hur mycket trafik man vill ha. Och då betalar man för det underskott som uppstår i den egna trafiken i kommunen och han tillägger att regerlverket är en överenskommelsen mellan Landstinget och kommunerna.

På det svarar folkpartisten Jens Wennberg:

– Samtidigt brukar man ju också prata om solidariska fördelningspricniper mellan oss, att man ska tänka på dem som är svagare och mindre.

– Tycker vi idag som stor kommun att det är rimligt att Vilhelmina betalar så mycket? Jag är tveksam till det. Det är kanske inte riktigt rimligt? säger Jens Wennberg.

Förtydligande: Summan 23 miljoner som Umeå betalar till Länstrafiken gäller bara kostnaden för den inomkommunala kollektivtrafiken, det vill säga utanför stadskärnan. För stadstrafiken svarar kommunen själv, och den kostade Umeå 57 miljoner kronor år 2011.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".