Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Konsumentombudsmannen

Vanligt med falska omdömen

Publicerat torsdag 26 juli 2012 kl 11.07
KO: "Man ska ha en stor dos skepticism"
(1:43 min)
Omdömessida Foto: SR

Igår berättade vi om en privatperson som anmält ett företag i Umeå till Konsumentombudsmannen. Anledningen var misstanke om att företaget använt omdömessajten rejta.se och skrivit falska positiva omdömen om sig själva.

– Det är på internet som man letar information inför ett köp ofta på omdömessidor. Och det här snappar ju företagen upp så klart och förstår att de kan tjäna kunder på att göra så där, säger Sofia Kerttu, konsumentvägledare i Umeå kommun.

- Jag tror tyvärr att det här är ganska vanligt, säger Sofia Kerttu konsumentvägledare i Umeå kommun.

Får man som företag göra så här?

 – Ofta är det ju i strid med de villkor som finns på omdömessidan. Till exempel så har ju Rejta tydliga villkor som säger att man inte får utge sig för att vara någon annan. Så det är ju i strid med villkoren helt klart.

Men som konsument hur mycket ska man lita på det som står på de här sajterna?

– Jag tycker att man ska ha en stor dos skepticism och använda sunt förnuft. Tänk så här att marknaden i Umeå är inte jätte stor och man kan då kolla på de olika företagen och se om just det här företaget har väldigt många omdömen jämfört med andra. Då kanske man ska bli lite fundersam för folk är inte jätte benägna att gå in och lämna omdömen heller.

– Och om ett företag bara har toppbetyg eller bottenbetyg, det är nog inte heller något som man skulle lita på. Rimligtvis borde det finnas betyg som ligger någonstans i mitten.  

 – Man borde vara skeptisk mot omdömen där det bara är ett antal plus eller stjärnor men man inte har skrivit någonting. Å sen går det alltid att titta på språket som används i omdömena, är det alltid samma språk som används, samma felstavning eller att man använt något visst tecken på samma sätt så kanske man också ska fundera på om det här är samma person som suttit och skrivit och kanske är det företaget, säger Sofia Kerttu, konsumentvägledare i Umeå.

news.vbtn@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".