Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Konsument

Hotades med kronofogde för nyckelbricka hon inte hade

Publicerat fredag 3 augusti 2012 kl 04.49
Företaget anmält till Konsumentverket
(4:18 min)
1 av 2
Anna Muñoz Lundgren vägrade betala fakturan hon fått. Foto: Sofia Strömgren/SR.
2 av 2
Inkassokrav för nyckelbricka från MySafety. Foto: Lillemor Strömberg/SR.

Obbolabon Anna Muñoz Lundgren fick nyligen ett inkassokrav på en nyckelbricka hon varken fått eller ville ha. Själv bestred hon fakturan, men det finns många som betalar av rädsla att hamna hos kronofogden. Och på Konsumentverket har man fått in flera anmälningar mot företaget Mysafety.

– Jag tycker att det är ett väldigt lömskt och fult sätt att lura kunder att betala, säger Anna Muñoz Lundgren.

– Det är ju trots allt ingen större summa, jag tror den första räkningen var på strax runt hundra eller någonting sånt, då kanske man tänker "det är lika bra att jag betalar så jag inte hamnar hos kronofogden". Och då har de alltså lurat in en ny kund i det här systemet. Väldigt fult.

I år har Konsumentverket tagit emot 34 anmälningar mot Mysafety och konsumentledaren Maria Wiezell på Sveriges konsumenter, tar ofta emot klagomål från besvikna kunder.

– Ja dels kan det ju handla om att man har fått en faktura som man inte uppfattar att man beställt över huvud taget, och de kan inte heller skicka ett erbjudande som ser ut som en faktura som du måste betala.

Men det verkar ju uppenbarligen som att de gör så?

– Ja, och det är väl därför de har fått många anmälningar till Konsumentverket, det vill säga att de har en marknadsföringsmetod som man kan ifrågasätta, säger Maria Wiezell på Sveriges konsumenter.

Sophie Gernandt är marknadschef på Mysafety. Hon förnekar att hotet om inkasso skulle vara en metod att knyta kunder till sig och säger att betalningskrav bara skickas när någon missat att betala en faktura.

– Ja om det är så som du säger så har det blivit något fel, för vi skickar inte inkassokrav på erbjudanden. Så ser inte våra rutiner ut. Definitivt inte. Det är nånstans som det har gått fel. Jag skulle gärna vilja se kundens ärende för att säkerställa att det här inte sker hos oss för det ser jag allvarligt på.

I mina ögon ser ju de här fakturorna ut som en klassisk bluffaktura, vad säger du om det?

– Är det en kund som har tecknat en tjänst hos oss då sker det naturligtvis ordinarie fakturarutin, men vi skickar inga bluffakturor, det gör vi inte, säger Sophie Gernandt, marknadschef på Mysafety.

Om det nu är så att det här är ett misstag som du säger vad kommer ni då att göra för att åtgärda det, i stort, om det är fler som har drabbats?

– Jag skulle naturligtvis önska att de kunder som varit i kontakt med dig också kan kontakta mig för att jag vill naturligtvis veta om det är någonting som har gått fel. Men är det så att vi ser att det har felaktigt kopplats en inkasso på ett erbjudandeflöde så kommer jag omedelbart att se till att det rättas till, säger Mysafetys marknadschef Sophie Gernandt.

Det var för fyra år sedan som Anna Muñoz Lundgren fick nyckelbrickan men sen tackade nej till en förlängning av avtalet. Där borde också den här historien vara slut, men i sommar kontaktade företaget henne igen och i brevlådan kom så slutligen ett inkassokrav, som hon något tveksam bestred.

– Jag tog kontakt med deras kundservice, skrev till dem att jag är faktiskt inte kund hos er och jag vill bli borttagen från era register för att det här stämmer helt enkelt inte.

-- Nu var jag lite skeptisk, då ser de att det var en fysisk person så att säga. Det var därför jag ignorerade de första (fakturorna), jag tänkte att det här är väl nån bluff och de kommer väl att sluta om de har skickat en. Men det gjorde de ju inte.

Anna Muñoz Lundgrens råd till andra som fått en faktura för något de inte beställt är enkelt - ta kontakt med kundtjänsten.

– Definitivt att våga bestrida. Absolut inte betala. Även om man tycker att det är en småsumma... men många bäckar små då kan de tjäna på den här metoden.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".