Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Konsumentupplysning

Ny app hjälper konsumenter på resa

Publicerat lördag 4 augusti 2012 kl 10.44
Appen "Your passenger rights" hjälper konsumenter att veta sina rättigheter. Foto: Maxime Jonsson/SR

Råkar du ut för otrevligheter under resan, till exempel blir av med ditt bagage eller får din flight inställd, så finns nu en app till smarta telefoner för att direkt på plats kolla upp dina rättigheter.

Det är EU-komissionen som har lanserat appen som omfattar flyg och järnväg. Den innefattar bland annat vad man som konsument har för rättiheter i olika situationer, och till vem man ska vända sig med sina klagomål utefter situation.

Appen är tillgänglig avgiftsfri och infon laddas ner i mobilen så att den kan användas utan datauppkoppling. På så sätt undviks dyra surfpriser utomlands.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".