Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Hälsa

Vi äter mer värktabletter trots riskerna

Publicerat måndag 13 augusti 2012 kl 06.53
Vi äter mer värktabletter trots riskerna
(1:42 min)
1 av 2
Apotekshylla med läkemedel mot värk. Foto: Lillemor Strömberg/SR.
2 av 2
Klicka för grafik

Försäljningen av receptfria värktabletter ökar trots riskerna. Till exempel säljs mer tabletter som innehåller diklofenak - som Voltaren och Eeze - trots att regelbunden användning av dem kan orsaka hjärtinfarkt och plötslig hjärtdöd. Magnus Söderlund, professor i marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm, säger att reklam för värkmediciner påverkar mycket vad vi väljer att köpa.

– Man har ju sett att företag som till exempel drar ner på sin reklam kan bestraffas med minskad försäljning, säger Magnus Söderlund, professor i marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm.

– När jag tittade på den data som jag hade tillgänglig om just värktabletter så verkar det finnas ett ganska stabilt samband mellan vad företagen spenderar på marknadskommunikation och i alla fall någon form av reaktion hos kunderna, i det här fallet om de kunde erinra sig att de hade sett reklamen.

Siffrorna varierar över landet. Till exempel har samtliga norrlandslän varit hårdare på att dra ner på acetylsalicylsyran som finns i bland annat Magnecyl och Treo. Försäljningen av dessa läkemedel har minskat med 65 procent i Västerbotten.

Däremot har försäljningen av Voltaren i Västerbotten ökat med 24 procent trots rapporter om att ämnet Diklofenak kan vara farligt för hjärtat.

Men vad är det då som avgör vilka värktabletter vi väljer att köpa så här svarar några Umeåbor.

– Jag tänker på vilken jag behöver och på hur mycket jag behöver använda, säger en umekvinna.

– Ja, så svagt som möjligt tycker jag. Så det räcker för att klara sig, svarar en man.

– Det kan ju vara vad som helst egentligen, det beror ju på vad jag har för besvär, säger en annan.

Tror du att du själv påverkas av reklamen som görs på till exempel tv för värktabletter?

– Det gör man väl indirekt tror jag, säg att jag har en typ av besvär och så är det något företag som gör reklam för en produkt så är det väl mer troligt att jag använder mig av deras produkter jämfört med andra som inte gör reklam.

Men en umekvinna håller inte med om reklamens påverkan.

– Det är nog mer vana, jag tror inte det är så mycket reklam.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".