Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Umeå

Kostsam kamp om elever

Publicerat måndag 27 augusti 2012 kl 04.22
Tar tid och kraft från skolan
(1:34 min)
Foto: Åsa Sundman/SR.

När antalet gymnasieskolor blivit fler samtidigt som elevkullarna blir mindre så lägger skolorna allt mer tid och resurser på marknadsföring och reklam.
– Det här är en huggsexa, säger Lisbeth Lundahl, professor vid Umeå universitet.

– Man kommer med lockerbjudanden som gratis och körkort och biobiljetter. Det tar mycket pengar, tid och kraft från skolans primära uppgifter, att undervisa, att ge en god utbildning, säger Lisbeth Lundahl, professor vid institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet.

– Marknadsföringen har blivit en överlevnadsfråga för skolorna, menar Lisbeth Lundahl.

Hon har varit forskningsledare för projektet Gymnasiet som marknad, där man tittade på just skolornas ökade marknadsföring.

– Nio av tio rektorer säger att de lägger ned mycket tid på marknadsföring, och lärare och elever blandas in öppet hus-arrangemang och på mässor, säger Lisbeth.

Hon tycker också att skolornas reklam inte alltid är saklig.

– Ska inte den information som går ut kvalitetssäkras på något sätt? Det är ju i alla fall unga människors framtid det handlar om, och de kan ju göra väldigt kostsamma felval.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".