UMEÅ UNIVERSITET

Fisk är bra för hjärtat

Publicerat: måndag 24 september 2012 kl 13:48 , Nyheter P4 Västerbotten

Det är bra för hjärtat att äta fisk, även om fisken innehåller halter av kvicksilver. Det visar en studie som forskare från Umeå gjort tillsammans med bland annat finska forskare.

Kvicksilver ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och finns ofta i fisk fångad i Östersjön. Men fisken innehåller också nyttiga fettsyror som skyddar hjärtat från sjukdom.

Forskargruppens slutats är att fördelarna överväger riskerna när man äter fisk och att det är bra för hälsan att äta fisk 2-3 gånger i veckan.

Men de rekomenderar att man undviker de största rovfiskarna, eftersom de innehåller mer kvicksilver än andra.