Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Umeå

Busstrejk och månadskort - konsumenträtt i strejktider

Publicerat onsdag 19 juni 2013 kl 18.03
Busstrejk och månadskort
(1:53 min)
Inga bussar på Vasaplan i Umeå. Foto Agneta Johansson/SR.

I Umeå står stadsbussarna och flygbussarna stilla idag på grund av Kommunals strejk. Umeborna har fått ta till andra kommunikationsmedel. Tommy Berglund var tvungen att ta taxi för att ta sig till matbutiken, och han tycker att Ultra borde återbetala den delen av periodkortet man inte fått åka buss på. Jessie Cargill-Ek, jurist på Konsumentverket, säger att många bussföretag har regler om kompensation vid inställda eller försenade resor.

– Jag har köpt månadskort och nu får man inte åka buss så att man måste ta taxi, säger Tommy Berglund skulle ta sig ut för att handla mat.

Busschaufförerna strejkar ju för bättre arbetsvillkor?

– Ja det är bra, det är mycket bra. Det ska de ha. Men då ska inte Ultra ta betalt för ett busskort då man inte får åka.

Umeborna har fått ta sig till jobbet och till stan på andra sätt än med lokalbussarna idag. Men det verkar som att de har valt cykel eller egna bilen istället. Umeå taxi har nämligen bara sett en tioprocentig ökning av resenärerna idag, säger platschef Mikael Thyni.

Be Green som hyr ut cyklar utanför turistbyrån har visserligen haft alla cyklar uthyrda denna andra dagen för säsongen de har öppet uthyrningen. Redan tidigt i morse var cyklarna slut, säger de. Men om det beror på busstrejken kan de inte säga med säkerhet. Det kan lika gärna vara så att sommarturisterna har kommit.

Men hur blir det för Tommy Berglund som var tvungen att ta taxi idag? Får han ersättning från bussbolaget för att han inte kan använda sitt månadskort när det är strejk?

Flera trafikbolag har gått ut och sagt att resegarantier inte gäller. Men därom råder delade meningar. Och EU-domstolen har nu ett mål på sitt bord som gäller just om trafikföretag över huvud taget kan friskriva sig vid extraordinära omständigheter. EU-reglerna är förmånligare för resenär på tåg, flyg och båt, och där finns ingen återbetalningsrätt för stadsbussresenären, säger juristen Jessie Cargill-Ek. Men försöka går.

– Det kan ju vara så att reseföretagen har mer förmånliga regler, det här är ju minimiregler från EU. Jag tror många av bussföretagen har regler om att man ger någon form av kompensation när det blir inställt eller försenat. Det finns även en svensk lag som säger att alla företag som sysslar med kollektivtrafik ska ha ett system för till exempel återbetalning eller någon typ av kompensation vid störningar, säger Jessie Cargill-Ek, jurist på Konsumentverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".