Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Umeå

Kommunal: "Vi kan strejka hur länge som helst"

Uppdaterat onsdag 26 juni 2013 kl 15.45
Publicerat onsdag 26 juni 2013 kl 14.22
Efter en veckas busstrejk har Kommunal en stor strejkkassa. Foto: Peter Öberg, SR.

Busstrejken i Umeå har nu pågått i en vecka. Fackförbundet Kommunal har över två miljarder kronor i strejkkassan.
– Vi kan i princip strejka hur länge som helst, säger Kommunals pressekreterare Carin Larsson.
Samtalen mellan parterna i busskonflikten fortsätter, men några regelrätta förhandlingar är det inte ännu.

Kommunal får nu stöd från andra fackförbund. If Metall i Södra Västerbotten går nu ut i ett uttalande och stödjer Kommunals busstrejk.

– Ta fajten, vi står bakom er, säger Carola Andersson, ordförande för IF Metall Södra Västerbotten.

Busstrejken fortsätter i dag. För åttonde dagen i rad. Under förmiddagen träffades parterna i konflikten, fackförbundet Kommunal och Bussarbetsgivarna, för att fortsätta de samtal som förts de senaste dagarna. Hundratusentals pendlare i Stockholmsområdet, Södertälje, Umeå, Norrköping, Strängnäs, Halmstad, Jönköping och Västerås/Hallstahammar berörs av strejken.

Parterna i den pågående busskonflikten, fackförbundet Kommunal och arbetsgivarorganisationen Bussarbetsgivarna, har varit noga med att påpeka att det som nu förs är "resoneringssamtal", inte regelrätta förhandlingar.

Enligt fackförbundet Kommunal är det i nuläget cirka 1 400 medlemmar som är uttagna i strejk. Det är bussförare, spårvagnsförare och service- och verkstadspersonal. Om strejken fortgår kommer den att utökas under natten till lördag och då kommer i så fall ytterligare 1 400 medlemmar att tas ut i strejk.

Kommunal har en mycket stor konfliktkassa, totalt handlar det om cirka 2,4 miljarder kronor bestående av finansiella tillgångar aktier, räntor och fastigheter.

"Vad vi sagt tidigare är att vi i princip kan strejka hur länge som helst, även om vi helst inte vill det", skriver Kommunals pressekreterare Carin Larsson i ett mail till TT.

Efter att "resoneringssamtal" pågått mellan parterna sedan i måndags har i dag Kommunals avtalsdelegation på trafikområdet sammankallats till ett möte.

Enligt Kommunals presstjänst betyder det dock inte att fackets ledning har några nya kompromissförslag att presentera.

– Nej, anledningen att de är inne är bara att de ska få information om de samtal som pågår, säger Camilla Levin, pressekreterare på Kommunal.

Även Bussarbetsgivarna har sin avtalsdelegation sammankallad, men det har man haft ända sedan samtalen inleddes i måndags förklarar vd Peter Jeppsson. Avtalsdelegationen består av ett tiotal personer som arbetar med personalfrågor på bussföretag runt om i landet.

Enligt Peter Jeppsson har samtalen mellan parterna i dag fortsatt ungefär på samma sätt som i går. Några genombrott har inte gjorts.

– Det kan man inte säga. Men jag tycker att vi tar steg i rätt riktning hela tiden, säger han.

TT: Varför är det orimligt att avtala om att bussförarna inte ska behöva söka om sina arbeten när en ny operatör vinner en upphandling?

– De allra flesta får ju följa med och så har det alltid varit. Det här med att det är otrygga anställningar håller vi inte med om. Upphandlingstiden är ofta 8-10 år och ibland mer. Då har man en mycket trygg sits som jag ser det, mycket tryggare än många andra delar av arbetsmarknaden där det sker rationaliseringar och uppsägningar hela tiden, säger Peter Jeppsson.

TT: Men bussförare riskerar väl uppsägningar även under avtalstiderna?

– I teorin ja. Men i praktiken fungerar det inte så för vid en upphandling definieras väldigt tydligt vad uppdraget är och vilka linjer som det gäller, därmed är det också väldigt tydligt hur personalbehovet kommer se ut. Beställningen ligger sen fast under hela kontraktsperioden, säger Peter Jeppsson.

Peter Jeppson drar paralleller till andra områden där företag arbetar med offentligt upphandlade kontrakt.

– Om man tänker sig till exempel att ett sjukhus byter tvätteri. Då är det ingen anställd som får följa med till det nya tvätteriföretaget. Något sådant regelverk finns inte, säger han.

/TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".