Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Botniabanan

Upp till bevis för Botniabanan

Publicerat måndag 8 juli 2013 kl 05.50
"Ger oss konkreta tips på hur vi kan underlätta för pendlare"
(1:47 min)
1 av 2
Lena Finne Jansson hoppas att forskningen skall göra det bättre för pendlare och företagare. Foto: Maria Ågren/ SR.
2 av 2
En satsning för en bättre arbetsmarknad. Men hur blev det egentligen? Den frågan ställer sig trafikverket nu. Foto: Henrik Montgomery / SCANPIX.

När Botniabanan byggdes pratades det mycket om en större arbetsmarknadsregion, och att det skulle bli lättare för företag att rekrytera personal. Men hur blev det med det egentligen? Det vill Trafikverket och örnsköldsviks kommun ta reda på nu.

– Vad vi är nyfikna på är ju hu tågbanan påverkar hur vi ser på möjlighetena till arbete i den här regionen, både kopplat mot Västernorrland och mot Umeåområdet, säger Lena Finne Jansson, som är forskningssamordnare i Örnsköldsviks kommun.

För tre år sedan startade trafikverket ett forskningsprojekt, i samarbete med Örnsköldsviks kommun och Umeå universitet, för att se hur Botniabanan påverkar arbetsmarknaden. Och nu vill man alltså veta hur det blev. Under maj och juni har 1200 företag, från Sundsvall till Umeå, fått möjligheten att svara på en enkät, och i höst kommer resultatet.

Johan Eklund är VD på Ågrenshuset i Örnsköldsvik, och han säger att de märker att de har fått ett större upptagningsområde när det gäller arbetskraft sedan Botniabanan kom in i bilden. Men fungerande tåg är en avgörande pusselbit, menar han.

– Jag tror att den stora boomen som kan komma händer då man känner full funktion och tillförlitlighet i resandesättet. Tågen skall vara så punktliga och det skall fungera så bra som det är sagt. Då kommer det att hända.

Lena Finne Jansson hoppas att forskningen skall ge kommunen en indikation på vad som behöver förbättras för att fler skall arbetspendla. Det kan röra sig om såväl tågtide, som pendlarparkering, förklarar hon.

– Det kan ge oss konkreta tips på hur vi kan underlätta för människor att bo kvar i Örnsköldsvik och arbeta här, eller pendla någon annanstans. Eller hur andra kan komma till Örnsköldsvik och jobba här.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".