Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Helt ny kustjärnväg

Publicerat torsdag 3 mars 2005 kl 15.45

Det är bättre att bygga en ny järnväg mellan Haparanda och Kalix än att rusta upp den som finns nu, anser Banverket.

Den fortsatta projekteringen av bansträckningen kommer nu att helt inriktas på en ny kustnära järnväg.

Den bansträckning som i dag finns mellan Haparanda och Kalix går inlandsvägen via Morjärv. Men att rusta upp den är alltså ett sämre alternativ än ny kustjärnväg, enligt myndigheten.

Innan Banverket kan gå vidare med detaljerade planer för den nya kustjärnvägen måste regeringen ge tillstånd till det, efter en så kallad tillåtlighetsprövning.

För ett år sedan, i februari 2004, kom regeringen överens med samarbetspartierna om att satsa på Norrbotniabanan, 40 mil järnväg mellan Umeå och Haparanda.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".