Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ersättning inte självklar

Publicerat fredag 12 april 2002 kl 11.48
Det är inte alldeles självklart att du hålls skadeslös om någon länsar ditt konto. Det bedöms från fall till fall, säger Lars Karlgren, chef för Föreningssparbanken i Skellefteå, den bank som gjorde överföringen åt bedragarna i guldkuppen.
Vid bedrägeriet fick bedragaren ut 6,4 miljoner från en norrköpingsbos konto med hjälp av en förfalskad legitimation. Norrköpingsbon får tillbaka sina pengar, men varje fall prövas för sig. - Om det kan konstateras att det är ett bedrägeri så finns det mängder av utslag i domstolar och allmänna reklamationsnämnden som talar om hur man ska hantera det här, så det är inte alldeles självskrivet i varje enskilt fall att det utgår ersättning, säger Lars Karlgren, chef för Föreningssparbanken i Skellefteå, den bank som gjorde överföringen åt bedragarna. Det är skillnad på säkerhetsrutinerna för att föra över en tusenlapp och sex miljoner från ett konto, det säger Lars Karlgren, men vilka säkerhetsrutinerna är vill han inte berätta utan hänvisar till att polisen nog inte vill att mer information om det kommer ut.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.